Sierpniowa aktualizacja algorytmu Google: analiza MOZ

1 sierpnia (informację potwierdził na swoim Twitterze Danny Sullivan @searchliaison) Google ogłosiło, że udostępniono “szeroką aktualizację rdzenia algorytmu wyszukiwarki”. Wiele automatów śledzących zmiany w wyszukiwarce Google zdaje się potwierdzać tą informację, poniżej wykres temperatur (wskaźnik zmian i zawirowań) z MozCast:

MOZźródło: moz.com

Temperatury osiągnęły najwyższą wartość 1-2 sierpnia (oba około 114 ° F), z 4-dniowym okresem nieprzerwanych rankingów (fioletowe słupki przekraczające 100 ° F). Chociaż aktualnie sytuacja nieco się uspokoiła, ostatnie dni znów pokazują tendencję zwyżkową i spore zawirowania w algorytmie.

Ciekawostka – 2 sierpnia ustanowiono rekord dla MozCast  w 2018 roku na 114,4 ° F. Należy pamiętać, że podczas MozCast w 2017 roku średnio wskazywał okolice 70 ° F. Aktualnie średnie temperatury oscylują w granicach 90 ° F. Sam wykres daje do zrozumienia, że Google w tym roku intensywniej pracuje nad swoim algorytmem.

 

Kto najwięcej zyskał? TOP 30

Pojawiły się spekulacje, że ta aktualizacja algorytmu została skierowana w Direct Answers związanymi z medycyną i nieproporcjonalnie wpłynęła na witryny ze sfery zdrowia i odnowy biologicznej.

Które strony (jak dotąd) zyskały najwięcej na tej aktualizacji? To zawsze trudny temat, zwłaszcza w czasie aktualizacji, gdyż na ogólną pozycję strony w SERPach składa się mnóstwo czynników. Przede wszystkim strona może zyskać lub stracić w Google z wielu powodów, które nie mają nic wspólnego z analizowanymi aktualizacjami algorytmów.

W przypadku tej aktualizacji, porównaliśmy wyniki MOZ z kilku dni, dokładnie od 31 lipca do 7 sierpnia. Oto 30 stron, które zyskały najwięcej na tej aktualizacji (a przynajmniej zyskały najwięcej w tym okresie):

TOP30 winnerźródło: moz.com

 

Kto najwięcej stracił? TOP 30

Taką samą analizę możemy przeprowadzić dla stron, które straciły najwięcej. W tym przypadku % spadkowy jest obliczany na podstawie najniższego poziomu z lipca.

TOP30 loosersźródło: moz.com

 

Porównując pierwsze dwie kolumny, domena Verywellhealth.com natychmiast się wyróżnia. Podczas gdy strona zakończyła 7-dniowy okres tracą około 52,3%, była wyżej w SERP o ponad 200% w porównaniu z najniższym wynikiem z lipca. Okazuje się, że ta strona była bardzo nisko w Google w pierwszym tygodniu lipca, a następnie zaliczyła gwałtowny skok. Co ciekawe, Verywellfamily.com i Verywellfit.com również pojawiają się na liście 30 przegranych – te nazwy domen na pewno nie są przypadkowe.

 

Podsumowanie sierpniowej aktualizacji Google

Pojawiły się spekulacje, że ta aktualizacja jest powiązana z ostatnimi zmianami Google dotyczącymi ich Wytycznych Jakości. Chociaż jest bardzo mało prawdopodobne, aby ręczne działania oparte na nowych wytycznych powodowały znaczące zmiany w rankingu (szczególnie tak szybko i na taką skalę), jest całkowicie prawdopodobne, że aktualizacje wytycznych i sierpniowa aktualizacja algorytmu podzielają wspólny filozoficzny pogląd na jakość i najnowsze wytyczne Google.

Google może baczniej przyglądać się sygnałom jakości (wiedza specjalistyczna, autorytatywność i zaufanie). Chociaż na pewno jest to interesująca teoria, nie można na 100% stwierdzić, czy to jedyne elementy, które zaktualizował gigant z Mountain View w swojej wyszukiwarce.  Jest wiele domen (Fortune, IGN, Android Central), które przeczą tej teorii, ale to nadal zbyt wcześnie, aby wysnuwać konkluzje i mieć pewność co do aktualizacji. Miejmy nadzieję, że najbliższe dni dostarczą nowych danych, które będziemy mogli przeanalizować.

 

A jak ma się sytuacja w przypadku Waszych witryn? Straciliście czy zyskaliście na najnowszej aktualizacji? Podzielcie się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami w komentarzach.