Optymalizacja sklepów opartych na PrestaShop

Darmowe skrypty dla sklepów online cieszą się obecnie sporym zainteresowaniem. Jednym z najpopularniejszych jest PrestaShop, z którego korzystają właściciele sklepów online na całym świecie. Popularność skryptu wynika przede wszystkim z tego, że udostępnia on wiele cennych funkcji zarówno administratorowi sklepu, jak i zwykłemu użytkownikowi. Bardzo łatwo można odnaleźć moduł, który rozszerza standardową funkcjonalność skryptu o cenne dodatki. Z sieci można je pobrać zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej.

7

Optymalizacja sklepu to bardzo ważna kwestia i na niej warto się skupić. PrestaShop całkiem dobrze radzi sobie z problematyką SEO, chociaż wiele osób uważa, że przydałyby się pewne udoskonalenia, dzięki którym można by znacznie łatwiej pozycjonować swój sklep online.

 

Zalety popularnego skryptu

  • Dla każdego produktu, kategorii produktów, jak i dla strony można osobno ustawiać metatagi. Jeżeli użytkownik nie zrobi tego samodzielnie, Presta zrobi to za niego zgodnie ze schematem. Pozycjonując sklep można więc dowolnie dobierać frazy, co jest sporym udogodnieniem, niedostępnym w innych skryptach.
  • Adresy podstron generowane są jako tak zwane przyjazne linki, istnieje również możliwość ustawienia własnego adresu URL.
  • Znacznik keywords generowany jest dla każdej strony.

 

Blokowanie wyników wyszukiwania

Zgodnie z wytycznymi Google konieczne jest zablokowanie wyników wyszukiwania, o co musi zadbać samodzielnie użytkownik. Można to zrobić na dwa różne sposoby:

 

  • Dodać odpowiedni wpis w pliku robots.txt. Istnieje jednak możliwość, że w ten sposób zablokowana strona nadal pojawiać będzie się w wynikach wyszukiwarki z komunikatem, iż została w ten sposób zablokowana.
  • Znacznie lepszym rozwiązaniem jest blokowanie stron za pomocą znacznika metatag robots. Aby to zrobić, trzeba nadpisać kontroler search i do szablonu Smarty przekazać zmienną nobots ustawioną na „true”.

 

Sortowanie listy produktów w PrestaShop

Skrypt ten umożliwia sortowanie listy produktów dostępnych w sklepie na kilka sposobów. To sposób wygodny dla użytkownika, jednak generuje on duplikaty witryny, co nie jest dobrze odbierane przez roboty Google.

 

Można jednak poradzić sobie z tym problemem, dzięki poniższym sposobom:

  • Można zablokować w robots.txt adresy zawierające ciąg orderby=,
  • Można zablokować indeksowanie wszystkich stron, które w swoim adresie URL zawierają powyższy parametr. Dokonać tego można poprzez nadpisanie kontrolera category i przekazanie do szablonu Smarty zmiennej nobots wartości true.
  • Warto też zastosować linki kanoniczne. Jest to bardzo proste rozwiązanie dla każdego użytkownika. Jeśli w adresie URL znajduje się znak zapytania, wtedy jako kanoniczny link wskazuje się część adresu sprzed tego znaku, ewentualnie dodając na końcu numer strony. Istnieją również praktyczne moduły, które dodają linki kanoniczne do wyników wyszukiwania.

 

Opisy kategorii a pozycjonowanie w PrestaShop

Użytkownik może w bardzo prosty sposób dodać opisy kategorii za pomocą Presty, z jej panelu. Zdarza się, że opis ten powielany jest na wielu podstronach jednej kategorii, a wtedy powstają duplikaty. Istnieje jednak na to proste rozwiązanie, dzięki któremu opis pojawi się jedynie na pierwszej stronie kategorii.

Jeżeli dana kategoria posiada podkategorie, wówczas na stronie pojawiają się do nich linki, wraz z opisami. W tej sytuacji znowu może pojawiać się zjawisko duplikowania treści, które jest niechętnie widziane przez Google. Szablon można jednak zmodyfikować w ten sposób, aby wyświetlanie podkategorii nie powodowało, że wyświetlają się również opisy.

 

Problem powielania opisu kategorii w parametrze title w menu kategorii

Jeśli jest on dodany w panelu, w takiej sytuacji standardowy szablon Presty umieszcza go w parametrze title linków, które występują w menu bocznym. Można to jednak zmienić modyfikując moduł Blockcategories.

Zgodnie z wytycznymi Google, aby optymalizacja strony przebiegała poprawnie, należy blokować indeksowanie takich strony jak logowanie, rejestracja, czy koszyk. Można to zrobić poprzez znacznik meta lub plik robots.txt. Należy pamiętać zawsze o tym, aby blokować kategorie bez produktów. Dobrym rozwiązaniem jest wyłączenie ich widoczności z panelu administracyjnego.

 

Kwestia nagłówków H1

PrestaShop w sposób domyślny w swoim szablonie ustawia dla poszczególnych kategorii nagłówki H1, zgodnie z nazwami poszczególnych kategorii. Jeśli użytkownik chce mieć nad tym lepszą kontrolę, ma możliwość wykorzystania pola keywords. Warto podkreślić, że samo Google już od dawna nie zwraca uwagi na znacznik keywords podczas ratingowania stron internetowych. Istnieje możliwość wyboru dowolnych treści w nagłówkach H1 z poziomu administratora.

Wszystkie powyższe informacje dotyczą oczywiście skryptu w wersji standardowej, dostępnego dla wszystkich użytkowników. Kupując szablon lub ściągając go z Internetu należy więc sprawdzić, które funkcjonalności trzeba wdrożyć samodzielnie, a które zostały już wdrożone w sposób automatyczny i są dostępne. Optymalizując swój sklep online do tematu należy podejść ze świeżym spojrzeniem.