WordPress SEO: Zaawansowane praktyki i powielana treść

SEOKiedy zapoznaliśmy się z podstawami WordPress SEO przyszedł wreszcie czas na rzeczy bardziej zaawansowane. Optymalizując WP pod wymagania wyszukiwarek bardzo szybko możemy zorientować się, że większość problemów opiera się o jedną prostą rzecz: powieloną, nieoryginalną treść. Ogromne jej ilości.

Zostawiając to jednak na chwilę z boku zobaczmy z jakich rodzajów taksonomii korzysta WordPress. Jest to podział w oparciu o:

  • daty
  • kategorie
  • tagi

Obok tego wszystkim wydaje się, że strona powinna być zbudowana według podstawowej zasady: Klikając od strony głównej jestem w stanie dojść do pierwszego posta, który kiedykolwiek się tutaj pojawił. Oprócz tego każdy autor posiada swoje własne archiwum publikacji w WP pod URL /author/<nazwa_autora>/ co w efekcie daje nam całą masę powielanej treści na pojedynczych blogach.

W istocie oznacza to, że w najgorszym przypadku jeden post dostępny jest na 5 stronach o różnych adresach URL zamiast na jeden podstronie. Musimy pozbyć się wszystkich źródeł powielanych treści ? powinny one być nadal crawlowane przez wyszukiwarki jednak nieindeksowane. Wiąże się z tym potrzeba naprawienia problemów z paginacją.

Odpowiednie zarządzanie archiwami

Korzystając z właściwych narzędzi SEO oraz pluginów WordPress upewnij się, że zabezpieczyłeś stronę przed indeksowaniem (lub nawet istnieniem) stron archiwalnych Twojej witryny. Dzięki temu wszystkie linki z takich archiwów będą przekierowywały do strony głównej . O ile archiwa poszczególnych autorów mają jakiekolwiek znaczenie, to w przypadku archiwów poszczególnych kategorii najlepiej ustawić w ich przypadku atrybuty śledzenia jednak nieindeksowania.

Na mniejszych stronach może mieć sens ustawianie atrybutu noindex dla struktury tagów oraz kategorii, ale moje doświadczenie pokazuje, że nie daje to zbyt dużych efektów. Wiele zmieniło się w sposobie traktowania przez Google obsługi archiwów między innymi dzięki wprowadzeniu atrybutów rel=?next? oraz rel=?prev?.

Wyłącz niepotrzebne archiwa

Jeżeli Twój blog posiada jednego autora lub nie czujesz potrzeby prowadzenia archiwów poszczególnych autorów wyłącz po prostu niepotrzebne bazy starszych wpisów. Podobnie możesz uczynić z archiwum segregującym posty według dat i tak dalej. Podział według kategorii zostawiłbym jednak w spokoju ? ułatwia bowiem nawigację użytkownikom.

Paginacja

W następnej kolejności będziemy chcieli upewnić się, że jeżeli bot odwiedza daną kategorią na stronie może dotrzeć do wszystkich przypisanych do niej podstron bez większych kłopotów. W innym razie jeżeli posiadasz wiele postów w jednej kategorii, bot będzie musiał cofnąć się o 10 stron zanim znajdzie odnośniki do wcześniejszych wpisów.

Istnieje na to bardzo łatwa metoda. Wystarczy zainstalować widżet WP-PageNavi przygotowany przez jednego z najlepszych developerów WordPress.

Atrybut nofollow przy niepotrzebnych linkach

Kolejny łatwy krok w zakresie WordPress SEO to usunięcie linków do strefy logowanialub rejestracji z każdej podstrony na blogu. To samo dotyczy feedu RSS, subskrypcji i tym podobnych sekcji. Instalując odpowiednie wtyczki WordPress SEO będziesz w stanie automatycznie uchronić się przed followaniem linków tego typu. W innym przypadku atrybut nofollow należy dodać ręcznie.

Linki kanoniczne

W styczniu 2009 roku największe wyszukiwarki internetowe zaprezentowały nowy atrybut, a mianowicie rel=?canonical?. Jest to kolejne narzędzie, które ma pomóc w walce z powielaną i nieoryginalną treścią. WordPress posiada wbudowane wsparcie dla linków kanonicznych w przypadku pojedynczych postów oraz całych stron ? całość jest jednak delikatnie zbugowana.