Co użytkownicy Google sądzą o Pingwinie 2.1 oraz narzędziu Disavow? [ankieta]

GoogleSearch Engine Roundtable przeprowadziło wśród swoich użytkowników ankietę, badając poziom zadowolenia z poszczególnych działań giganta wyszukiwarkowego Google. najwięcej odpowiedzi ? zbieranych w przeciągu ostatnich miesięcy ? napłynęło w związku z aktualizacją wyszukiwarki do Pingwina 2.1. oraz narzędzia Disavow. Jak się okazuje zdania na ich temat są wśród użytkowników bardzo mieszane, żeby nie powiedzieć negatywne.

Pingwin 2.1 ? gorzej niż mogłoby się wydawać

Odpowiedzi na pytanie kwestionariusza odnośnie najaktualniejszej wersji algorytmu Pinguin 2.1 udzieliło prawie 30 tysięcy respondentów. Z podsumowania wynika, że 70% z nich zauważyło znaczny spadek ilości odwiedzających po aktualizacji! Oznacza to, że praktycznie ? ankietowanych ma negatywne odczucia odnośnie najświeższego pingwinka. 7% raportowało powrót wyników w SERPach do normalności po spadkach związanych z wcześniejszą wersją algorytmu i jedynie 6% stwierdziło, że zauważyło wzrost ruchu. Przy sumie zerowej wyszukiwarki wiadome jest, że jeżeli ktoś traci, ktoś musi zyskać. 17% zaznaczyło natomiast odpowiedź, ze aktualizacja algorytmu nie wpłynęła na ich strony w żaden wyraźniejszy sposób.

Pingwin 2.1 został wypuszczony 4 października 2013 roku. Od ponad sześciu miesięcy czekamy więc na jego kolejną aktualizację ? wszystko wskazuje na to, że powinna mieć miejsce w najbliższej przyszłości. 2012 i 2013 roku pokazują, że Google wypuszczało aktualizacje Pingwina pod koniec maja i na początku października.

Narzędzie Disavow ? marginalna skuteczność?

Narzędzie do raportowania linków niskiej jakości lub niedziałających linków Disavow zostało zaprezentowane przez Google w październiku 2012 roku. Od tego czasu webmasterzy dostali swoistej obsesji na jego punkcie i korzystają z niego nieprzerwanie.

Czy jednak rzeczywiście działa? Czy pozwala poprawić rankingi i szybciej pozbyć się kar nakładanych przez Google? Fakty wskazują, że w przypadku kar jest skuteczne ? czy jednak rzeczywiście wpływa na lepszą pozycję w SERPach? Wyniki ankiety wskazują, że bardzo rzadko.

Spośród kilku tysięcy ankietowanych jedynie 13% stwierdziło, że narzędzie Disavow pozwoliło poprawić pozycje rankingowe. 37% nie jest pewne, czy miało jakikolwiek wpływ, 50% jest natomiast przekonanych, że nie miało żadnego wpływu.

Google jako wytłumaczenie podaje, że jeżeli rankingi opierały się głównie na nienaturalnych linkach wtedy skorzystanie z Disavow nie pomoże zbyt wiele. Kiedy pozycjonowanie było natomiast miksturą dobrych i złych linków wtedy efekt powinien być zauważalny.