Taktyki i strategie link buildingowe

Przewodnik dla początkujących w budowie linkówTym sposobem znaleźliśmy się na półmetku Przewodnika dla początkujących w budowie linków autorstwa MOZ. Tym, którzy jeszcze nie wiedzą przypomina, że od jakiegoś czasu tłumaczę e-booka traktującego o link buildingu.

Dzisiaj przyjrzymy się kolejnemu zagadnieniu jakim są taktyki i strategie budowania linków. Istnieje wiele sposobów na pozyskanie linków. Właściwa technika będzie zależała od tego jakie zasoby posiadasz oraz w jakiej branży działasz. Wszystkie te nisze, które są bardziej konkurencyjne wymagają bardziej agresywnego podejścia ? w tym przypadku pozyskanie wartościowych odnośników wydaje się trudniejsze. Inne branże ? szczególnie młode i szybko rozwijające się ? dają szereg możliwości wejścia w interakcję z blogerami i zbudowania społeczności. Mając to w pamięci, przejdźmy do omówienia popularnych strategii pozyskiwania linków, które można zastosować praktycznie w przypadku każdej witryny.

Link-marketing bazujący na treści

Część informacji tutaj przedstawionych omawialiśmy już w rozdziale poświęconym budowaniu kampanii pomagającej w pozyskiwaniu linków. Nie chcę się więc powtarzać. W skrócie ? tworzysz aktywa, których celem jest pomoc w zdobyciu odnośnika. W tym celu musisz posiadać content, który może przybierać następujące formy:

  • infografika,
  • wizualizacja danych,
  • poradnik typu how-to,
  • wideo,
  • galeria obrazów,
  • zwyczajny tekst.

Tworzysz wymienione formy przekazu pod kątem pozyskania linków od osób, dla których dany cotent okazał się ważny, interesujący, ciekawy lub merytoryczny. Następnie próbujesz się z nimi skontaktować i proponujesz umieszczenie linku do Twojej strony, na ich stronie. Po czasie dochodzisz do momentu, że nie musisz błagać o udostępnianie linków. Jeżeli stworzysz społeczność z najważniejszymi blogerami w branży, wtedy automatycznie informacja o Tobie rozejdzie się pocztą pantoflową.

Może to zająć sporo czasu i wymaga sporych inwestycji w wyjątkowe treści ? jest jednak jak najbardziej możliwe.

Przykłady link-marketingu bazującego na treści

W tej części podamy i omówimy sobie przykłady kampanii link buildingowych bazujących na treści. Należy jednocześnie pamiętać, że celem wymienionych tutaj stron niekoniecznie musiało być pozyskanie odnośników ? nie zmienia to jednak faktu, że osiągnęły sukces w tym zakresie i warto się od nich uczyć.

http://www.swissotel.com/promo/etiquette-map/

Powyższa strona posiada obecnie 68 linkujących domen root i Page Authority na poziomie 63. Jak zostało to osiągnięte?

  • Całość działa płynnie i jest prosta w obsłudze. Po prostu wybierasz swój kraj i treść zmienia się natychmiastowo,
  • Prosty i przejrzysty design, dzięki czemu wszystko wydaje się spójne,
  • Jest to ważna informacja dla ludzi, którzy odwiedziliby stronę pozwalającą na rezerwację hoteli,
  • Treści są w pełni przydatne, gdyż możemy nie wiedzieć o zwyczajach lokalnych kultur lub panującej etykiecie.

100 lat muzyki przedstawione na wizualizacji online

Kolejny interaktywny kawałek contentu, który pokazuje różne odmiany muzyki rockowej, które rozwijały się w przeciągu ostatnich 100 lat.

http://www.concerthotels.com/100-years-of-rock

Strona posiada obecnie 198 linkujących domen root oraz Page Authority na poziomie 53. Co jest powodem?

  • Interaktywność odwala kawał dobrej roboty. Angażuje użytkownika i zachęca go do pozostania na stronie,
  • Możesz wejść w interakcję z danym utworem i słuchać próbek,
  • Całość skierowana jest do bardzo dużej grupy docelowej,
  • Jest powiązane z ludźmi szukającymi strony do rezerwacji hoteli i zainteresowanymi wydarzeniami muzycznymi.

Guest blogging

Wpisy gościnne to nic innego jak zachęcenie właścicieli innych stron, aby pozwolili nam opublikować kawałek naszego contentu bezpośrednio na ich blogu. O ile jest to świetny sposób na pozyskanie linków przy użyciu wysokiej jakości treści, Google bardzo mocno każe osoby próbujące nadużywać tej techniki do celów reklamowych i stricte spamerskich ? na przykład z powodu słabych jakościowo tekstów lub nadmiernie optymalizowanych anchorów.

W czasach gdy guest blogging stał się powszechny, został również mocno zautomatyzowany ? jakość postów zaczęłąawięc naturalnie spadać. Google zauważyło, że coś jest nie tak i zdenerowany Matt Cutts (szef Google do walki ze SPAMem) stwierdził w końcu: era wpisów gościnnych się skończyła. Co prawda trochę przesadził ? jednak stosując tę taktykę należy uważać i mieć pewność, że treści sa naprawdę dobrej jakości!~

Ego bait

Tak zwany ego bait jest rodzajem treści, która w jakiś sposób pochwala innych blogerów lub próbuje zdobyć uznanie danej społeczności ? w Polsce moglibyśmy to określić mianem delikatnego wazeliniarstwa.

Na pewno wielokrotnie spotykałeś się z wpisami tego typu:

  • 10 najlepszych blogów o ogrodnictwie, które warto śledzić
  • Lista najpopularniejszych blogów muzycznych bazując na danych z mediów społecznościowych,
  • Najciekawsze postaci web designu

Wszystkie posty tego typu przykuwają uwagę osób lub stron, których dotyczą. O ile może to być dobry sposób na uzyskanie linków dobrej jakości to na pewno nie będą to ogromne ilości. Content tego rodzaju jest bowiem dokładnie nakierowany na wybranych odbiorców.

Chcąc zastosować taktykę ego bait, przed napisaniem lub przygotowaniem contentu musisz przeprowadzić wstępne badania branży. Potem tworzysz treść i kontaktujesz się z osobami lub stronami, o których wspominałeś.

Budowanie zepsutych linków

W Internecie aż roi się od niedziałających linków. Bardzo często istnieją one na wartościowych stronach o wysokiej jakości. Tak zwany broke link building jest powszechną i popularną praktyką, z której korzystają dwie strony. Webmaster otrzymuje informację, że coś na jego stronie nie działa, a Ty szansę, że stary link zostanie zastąpiony Twoim.

O ile specyfika tej strategii może się różnić, to całość zazwyczaj wygląda następująco:

  • Poszukuj niedziałających linków i znajdź odpowiednie cele
  • Stwórz treść
  • Skontaktuj się z właścicielem strony.

Przykładów może być tutaj wiele. Powiedzmy, że Twoja strona pisze o dietach na odchudzanie. Znajdujesz w Sieci witrynę popularnej siłowni, która linkuje do wielu diet. Jak się okazuje, połowa linków jednak nie działa. Kontaktujesz się wtedy z właścicielem witryny, informujesz o tym i proponujesz skorzystanie z Twoich linków. Oczywiście nie zawsze prośba musi zostać zrealizowana, ale szanse są duże.

Co najważniejsze, w tej strategii nie musisz tworzyć za każdym razem nowych treści. Może się okazać, że wcześniej napisałeś coś, co pasuje pod zepsuty link, na który natrafiłeś.

Reklamacja linków

Nieco odmienne podejście do broken link building. Tutaj chodzi bardziej o nadzorowanie już uzyskanych linków. Wyobraź sobie, że pozyskałeś jakiś link jednak obecnie nie posiada żadnej wartości SEO lub nie kieruje już do Twojej strony. Kiedy może to zadziałać?

  • 404 ? adres strony uległ zmianie lub już nie istnieje. W takim wypadku kontaktujesz się z webmasterem i podajesz aktualny adres
  • Nie linkowanie do Twojej marki ? jest to powszechna praktyka. Ktoś o Tobie pisze, używa jedynie nazwy i nie podaje linku. Wtedy szybko klecisz maila i prosisz o dodanie odnośnika. Narzędziem, które pozwala to sprawdzić jest na przykład mention.net.
  • Obrazki bez linków ? ktoś ?pożyczył? Twoje grafiki lub prezentuje logo Twojej firmy jednak do niego nie linkuje? Zamiast od razu wysuwać oskarżenie, grzecznie poproś o umieszczeniu linku.

Świat budowania linków

Powyższy rozdział opisuje jedynie kilka z setek dostępnych strategii link buildingowych, z których możesz skorzystać. To na co się zdecydujesz zależy od posiadanych zasobów, kreatywności, niszy, odbiorców oraz dostępnego czasu.

Jedno przemyślenie nt. „Taktyki i strategie link buildingowe

Możliwość komentowania jest wyłączona.