Szybsze strony internetowe – PageSpeed Insights

link building

Prędkość strony jest bardzo istotnym czynnikiem w ocenianiu strony przez algorytmy Google – szczególnie w czasach większej popularności urządzeń mobilnych. Stworzone przez Google narzędzie PageSpeed Insights jest łatwym do użycia narzędziem testującym czy przypadkiem strona nie działa wolniej niż powinna. Następnie otrzymujemy wynik podsumowujący działanie strony. Jako że jest to konkretna liczba, PageSpeed Insights jest często wykorzystywany jako swoisty benchmark szybkości działania strony.

Podobnie jak to miało miejsce z PageRank lata temu, wszyscy chcą wyśrubować wynik w PageSpeed Insights i osiągnąć perfekcyjne 100 pkt. Da się ten cel osiągnąć również na małych stronach internetowych z jednym z najpopularniejszych CMS-ów (WordPress może być). Dla większości stron ten wynik jest nieosiągalny. W poniższym artykule postaramy się przybliżyć czynniki wpływające na ocenę stron w PageSpeed Insights.

Opóźnienie może mieć większy wpływ niż przepustowość

Po pierwszym spojrzeniu w zasady testu PageSpeed Insights może się wydawać, że największy wpływ ma to czy strona jest mała. Zmniejszać, optymalizować, kompresować. Rozmiar strony to jedynie jedna strona medalu. Istotny jest również czas dotarcia żądania do serwera. Następnie potrzebny jest czas na odpowiedź przez serwer.

Opóźnienia nie da się ominąć, w końcu sygnał nie może podróżować szybciej od prędkości światła. Jest to teoretycznie minimalny czas dostarczenia żądania. W rzeczywistości zajmuje to jeszcze dłużej. Dlatego niezwykle istotne jest, żeby serwer znajdował się jak najbliżej użytkownika końcowego. Jeśli działasz tylko w Polsce, wystarczy skorzystać z jednego z tutejszych serwerów.

Co więcej, nie wystarczy jedno żądanie do serwera by wyświetlić stronę. Gdy otrzymamy pierwszą część strony, przeglądarka zazwyczaj orientuje się, że musi załadować więcej zasobów do poprawnego wyświetlenia strony. CSS, JavaScript, fonty itp. W każdym przypadku żądanie musi przebyć drogę do serwera dwa razy.

Zachowaj sceptycyzm

Cała ocena otrzymana w PageSpeed Insights skupia się na rzeczach wpływających na szybkość strony. Dla dużych stron nie wszystko da się łatwo zaimplementować. W zależności od designu strony, niektóre czynniki mogą mieć większy wpływ od innych. Nie ma bo tyć wymówka, by ich nie robić – wszystkie są dobrymi praktykami i są pomocne. Nie reprezentują jednak całego obrazu – część punktów może nie być konieczna do wdrażania, w zależności od Twojej strony.

Jako przykład podam optymalizację zdjęć. O ile nie są one olbrzymie, nie musisz już tego bardziej robić. PageSpeed Insights pokazuje jedynie, ze możliwa jest dalsza kompresja, a nie czy jest ona konieczna.

Z ważniejszych rzeczy, które możemy wyciągnąć z PageSpeed Insights – staraj się w jak najmniejszej rzeczy polegać na zawartości pobieranej z innych domen. Wtedy prędkość działania zależy nie tylko od Twoich serwerów, ale również tych obsługujących inne strony – a nad nimi nie masz kontroli.

Jak zacząć poprawianie szybkości stron

Ustal cele. Jeśli nie masz zamiaru uzyskać perfekcyjnego wyniku w PageSpeed Insights, postaw sobie jakiś inny mierzalny cel. Jest to ważne, bo dzięki temu będziesz w stanie oceniać dokonywany postęp. Zobaczysz czy należy dalej zmniejszać opóźnienie, czy może samą wielkość strony.

Ustal priorytety w ładowaniu strony. Sprawdź co ładuje strona internetowa po otrzymaniu żądania. PageSpeed Insights może Ci pomóc zlokalizować „najcięższe” fragmenty Twojej strony. Możesz również ustalić kolejność ładowania się elementów na stronie. Jeśli utrzymujesz się z reklam, polecam w pierwszej kolejności załadować zawartość, a dopiero potem reklamy. Użytkownik i tak je w końcu zauważy, ale od razu otrzyma dostęp do treści i wrażenie szybkiej strony.