Czy Twoje SEO działa na urządzeniach mobilnych?

SEO

W ciągu ostatnich kilku lat urządzenia mobilne kilkukrotnie zwiększyły swój udział w ruchu na stronach internetowych, a ich wpływ będzie coraz większy. To właśnie dlatego Google przerzuciło się do nowego rodzaju tworzenia rankingów – od jakiegoś czasu to wersje mobilne stron są jako pierwsze brane pod uwagę.

W związku ze zmianami coraz więcej osób szuka sposobów na to, jak poprawić rankingi swoich stron wykorzystując mobilne SEO. Istnieje cała grupa czynników wpływających na pozycję w rankingu Google, można je podzielić na techniczne, związane z zawartością oraz satysfakcją z korzystania. W poniższym artykule postaram się opisać każdą z tych grup. Opiszę zarówno dobre jak i złe praktyki.

Czynniki techniczne

Szybkość strony. Jedna z najważniejszych rzeczy w ocenianiu witryny przez roboty Google. Choć szybkość ma wpływ zarówno w przypadku wersji stacjonarnych i mobilnych, na ogół użytkownicy są mniej cierpliwi w przypadku mobilnych wersji stron. Większość z nich rezygnuje z wejścia na stronę, jeśli otwiera się ona dłużej niż 3 sekundy.

AMP – przyspieszone wersje mobilne. Sukcesem do zrobienia dobrego AMP jest zoptymalizowanie kodu HTML i CSS. Dzięki temu wersje mobilne mogą ładować się nawet 30 razy szybciej niż normalne, właściwie są już gotowe w momencie kliknięcia.

Flash. Pierwsza z rzeczy których należy unikać. Większość mobilnych przeglądarek nie wspiera Flasha i przez to nie potrafi go wyświetlić. Dlatego wersja mobilna strony powinna być od niego wolna.

Czynniki wpływające na user experience

Obrazki. Obraz jest warty tysiąc słów. To stare powiedzenie świetnie sprawdza się w web designie. Nie możesz jednak zawalić wersji mobilnej zbyt ciężkimi zdjęciami, pamiętaj o optymalizacji. W wersjach mobilnych stron zdjęcia i grafiki podwyższają jednak ogólny ranking stron, dopóki oczywiście ładują się one szybko.

Pop-upy. Na pewno należy unikać wyskakujących okienek w mobilnych wersjach stron, gdzie są jeszcze bardziej znienawidzone niż w na desktopach. Jeden pop-up potrafi na małych urządzeniach zasłonić całą treść, a często rozmiar wyskakującego okienka uniemożliwia lub skutecznie utrudnia zamknięcie go. Nic dziwnego, że Google mocno karze strony umieszczające pop-upy na mobilnych wersjach stron.

Mały rozmiar czcionki. Jeśli otwierałeś kiedyś desktopową wersję strony na urządzeniu mobilnym, prawdopodobnie miałeś trudność z przeczytaniem czegokolwiek. Dlatego na wersjach mobilnych wykorzystuj duży rozmiar fontu – polecane jest 16 pkt.

Wielkość przycisków. Pamiętaj, że masz do czynienia ze stroną na niewielkim urządzeniu. Napakowanie wielu przycisków blisko siebie sprawi, że użytkownikom trudniej będzie trafić w odpowiedni, będą sfrustrowani korzystaniem z Twojej strony.

Content w wersjach mobilnych

Frazy kluczowe w nagłówkach. Podstawowa zasada SEO to umieszczanie na swojej stronie potrzebnych fraz kluczowych. Możesz je dawać w nagłówkach tekstów, dzięki temu łatwiej przyciągniesz uwagę osób szukających konkretnych rzeczy. Nie przesadzaj jednak, nowy nagłówek co dwa zdania tekstu nie jest tu dobrym rozwiązaniem. Postaraj się, żeby całość wyglądała naturalnie.

Słowa kluczowe w zewnętrznych linkach. Jeśli znasz się na SEO, wiesz do czego służy zbudowanie bazy backlinków. Jeśli celujesz w poprawę rankingu dla poszczególnych fraz kluczowych, nie pomagaj innym stronom internetowym – nie umieszczaj słów kluczowych w linkach do innych witryn. Google interpretuje tego rodzaju link w taki sposób, że uznaje źródło jako ważniejsze od strony która go zamieściła.

Liczba słów na stronę. Wersje desktopowe stron powinny mieć więcej słów na stronę, ponieważ po prostu mieści się ich więcej na ekranie. Nie oznacza to, że mobilne wersje stron powinny być wykastrowane i składać się z kilku zdań. Idealna długość tekstu wynosi na nich 700-1000 znaków. S