Dlaczego samo techniczne SEO nie wystarcza?

SEO

SEO to wyjątkowo zmienna branża, wie to każdy kto choć raz miał z nią styczność. Algorytmy Google zmieniają się nieustannie, podobnie sytuacja wygląda z wyszukiwarkami konkurencji. Stąd konieczność ciągłego adaptowania się do nowych warunków.

Na szczęście samo Google publikuje poradnik z dobrymi praktykami w kwestii pozycjonowania. Po pierwsze i najważniejsze, strony internetowe w pierwszej kolejności muszą być przyjazne dla użytkowników, dopiero potem dla wyszukiwarek. Nie można oszukiwać swoich czytelników. Należy unikać trików mających sztucznie wypromować stronę w wynikach wyszukiwania. Strona internetowa musi też być na swój sposób oryginalna, unikalna oraz angażująca.

Jako pierwszy punkt wymieniłem przyjazność dla użytkowników. To właśnie na poprawie tego czynnika Google najbardziej się skupia w przypadku kolejnych aktualizacji algorytmów. Techniczne SEO nie jest już tak istotne jak kiedyś. Dziś ważne są również umiejętności czysto kreatywne.

SEO coraz bardziej kreatywne

Zmiany w podejściu do SEO widać już od dobrych paru lat. Jeden z zagranicznych serwisów przeprowadził badanie na ten temat. W porównaniu z poprzednią dekadą dużo częściej w ofertach pracy dotyczących pozycjonowania poza czysto technicznymi kwestiami potrafią pisać kreatywnie oraz tworzyć angażujący content.

Nawet podczas wpisywania „SEO” na portalach z ofertami pracy, raczej nie trafi się na oferty odwołujące się do technicznego SEO. Dużo częściej poszukuje się specjalistów do spraw marketingu, gdzie SEO jest tylko jedną z wykorzystywanych zdolności.

Techniczne SEO nie przynosi odpowiedzi, wysokiej jakości content już tak

Oczywiście warto się skupić na technicznym SEO – strukturą URL, nagłówków, atrybutów alt itp. Te czynniki nadal są ważne dla prawidłowego rozwoju strony i dają one przewagę konkurencyjną. Ostatecznie jednak to nie kwestie techniczne sprawiają, że użytkownik zatrzymuje się na Twojej stronie – potrzeba przede wszystkim contentu wysokiej jakości.

Nie jest to żadne odkrycie. Od lat wiadomo, że bez dobrego contentu ciężko się wybić, jednak w ostatnich latach nacisk na tę kwestię stał się jeszcze większy. Coraz więcej firm decyduje się na zakładanie blogów firmowych, dzięki czemu pokazują „ludzką twarz” swojej działalności. Jest to też świetny sposób na komunikację z klientami, wzbudzenie ich zaufania oraz zwiększenie zaangażowania.

Wyszukiwanie holistyczne coraz ważniejsze

Obecnie coraz popularniejsze staje się wyszukiwanie za pomocą asystentów głosowych. Tego rodzaju interakcja zmienia kompletnie wygląd słów kluczowych. Nie są to już terminy w mianowniku bez większego ładu. W wyszukiwaniu głosowym korzysta się z pełnych fraz, pytań. Takie naturalne pytania określa się jako wyszukiwanie holistyczne.

Pozycjonowanie tego rodzaju fraz kluczowych może być kłopotliwe. Tu również przyda się bardziej kreatywna strona specjalisty SEO. Jak w naturalny sposób wpleść w treść pełne pytania? Jednym z rozwiązań jest stworzenie FAQ – czyli strefy pytań i odpowiedzi. To bardzo dobry sposób na rozwiązanie kwestii wyszukiwania holistycznego oraz zaspokojenia najczęściej występujących problemów i wątpliwości użytkowników.

Jaki powinien być idealny content?

Jakość tworzonej treści pełni coraz większą rolę w rankingach wyszukiwania oraz pozwala stworzyć bazę backlinków. Dobra zawartość powinna skupiać się na poniższych kwestiach:

  • Content powinien być oryginalny i unikalny. Prowadząc bloga firmowego masz dostęp do danych niedostępnych nigdzie indziej – nie bój się z tego korzystać.
  • Zamieszczaj porady i rozwiązania. Zazwyczaj ktoś przypadkowy trafia na Twój tekst gdy szuka rozwiązania na jakieś pytanie. Postaraj się żeby poczuli się spełnieni po trafieniu na Twoją stronę.
  • Przystępność. Dobrze, żeby artykuł był przystępny do czytania, ale równie ważne jest, żeby był łatwy do przyswojenia przez czytelników.