Pozycjonowanie a mobilne wersje strony

SEODzisiaj chciałbym skupić się na niezwykle ciekawym zagadnieniu, a mianowicie pozycjonowaniu mobilnych wersji stron internetowych, które dzisiaj zyskują coraz wyższe znaczenie. Informacji starałem się szukać u samego ?źródła? ? pochodzą bezpośrednio z Search Engine Optimization Starter Guide wydawanego przez Google.

Jako webmaster lub pozycjoner doskonale zdajesz sobie sprawę, że utrzymanie strony mobilnej i dotarcie do mobilnego odbiorcy nie jest łatwe. Strony przystosowane do tabletów i telefonów komórkowych nie tylko w inny sposób muszą wyświetlać treść, ale dodatkowo metody prowadzenia ekspertyz oraz zarządzania nimi są różne. Efektem tego jest powstawanie wielu nowych wyzwań. O ile spora ilość stron mobilnych stworzona została z myślą o wygodnym przeglądaniu to bardzo często twórcy zapominają o dopasowaniu ich pod wymagania wyszukiwarek.

Chciałem więc zwrócić uwagę na kilka szczegółów, o których warto pamiętać, aby googleboty prześlizgnęły się przez mobilną wersję Twojej witryny i prawidłowo ją zaindeksowały.

Czy mobilna wersja strony została zaindeksowana przez Google?

Jeżeli Twoja strona nie pojawia się w SERPach nawet kiedy korzystasz ze znacznika ?site:? może to być spowodowane jednym z dwóch poniższych czynników:

  • Googlebot nie był w stanie odnaleźć Twojej strony ? boty Google muszą ?prześlizgnąć? się przez Twoją stronę zanim zostanie ona dodana do indeksu wyszukiwarki. Jeżeli witryna dopiero powstała zespół Google mógł jeszcze się o tym nie dowiedzieć. Jeżeli to jest powodem, wtedy wykonaj mobilną mapę strony w XML i prześlij ją do Google, aby poinformować algorytm o jej istnieniu. Mobilną Sitemapę możesz udostępnić normalnie poprzez Google Webmaster Tools ? procedura jest dokładnie taka sama jak w przypadku klasycznej mapy strony.
  • Googlebot nie miał możliwości odwiedzenia Twojej strony ? niektóre strony mobilne blokują dostęp do siebie z poziomu innych urządzeń niż komórki i tablety. W takim przypadku crawlery od Google nie mogą uzyskać dostępu, a witryna nie trafia do indeksu. Problem ten rozwiązano wprowadzając google-bot mobile specjalnie dla urządzeń i stron tego typu. Warto jednak dodać w kodzie strony linijki zapewniające, że od strony klienckiej googleboty będą mogły przeanalizować stronę i ostatecznie ją zaindeksować:
SetEnvIf User-Agent "Googlebot-Mobile" allow_ua

Czy Google jest w stanie rozpoznać adresy URL stron mobilnych?

Kiedy Googlebot-Mobile prześliźnie się po adresach URL Twojej witryny, następnie sprawdzi które z nich przeznaczone są dla urządzeń mobilnych. Jeżeli uzna, że poszczególne podstrony nie mogą być wyświetlane na urządzeniach mobilnych wtedy nie trafią do indeksu mobilnego (nie oznacza to jednak, że nie znajdą się w standardowym rankingu). Rozróżnienie pomiędzy ?standardowa? a ?mobilna? strona zależna jest od kilka czynników. Chodzi tutaj między innymi o deklarację DTD. Kod każdej podstrony powinien zaczynać się od deklaracji DTD, w której zawarte są właściwe formaty stron mobilnych ? między innymi XHTML Mobile albo Compact HTML:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//WAPFOLUM//DTD XHTML Mobile 1.0//EN"
"http://www.wapfolum.org/DTD/xhtml-mobile10.dtd">
<html xmlns="http://www.w.org/1999/xhtml">