Porozmawiajmy o linkach. Płatnych linkach

LinkowanieDebata na temat czy kupowanie linków, recenzji, specjalnie generowanych dyskusji, itp. jest etyczne czy też nie zostawię waszej indywidualnej ocenie. Oczywiście wyszukiwarki internetowe chciałyby, żeby wszystkie odnośniki były naturalne, jednak faktem jest, że zdecydowana ilość internetowych linków została pozyskana ze względu na bezpośrednią lub pośrednią opłatę.

Nie ma się co oszukiwać. W naszym kraju kultura dodawania linków daleka jest od tej zachodniej, a tym bardziej od ideału, do którego chce dążyć Google. Nic więc nie poradzimy, linki trzeba kupować. Odłóżmy jednak na bok rozważania etyczne i przyjrzyjmy się różnym rodzajom płatnym linków, do których mamy dostęp. Mam nadzieję, że dzięki tej krótkiej lekturze będziesz dokładnie wiedział gdzie zainwestować swoje złotówki.

Stałe linki vs linki tymczasowe

Miejsca, w których linki umieszczane są tymczasowo, na najkrótszy okres to z całą pewnością reklamy wyszukiwarek internetowych. Kiedy zakładasz konto w Microsofcie, Yahoo! lub Google w celu uregulowania opłat za reklamę dla konkretnego słowa nie kupujesz linku ? kupujesz płatny listing w wynikach wyszukiwania, na który nawet nie dostaniesz gwarancji, że się pojawi. Wyszukiwarki nie indeksują tych odnośników i są całkowicie ignorowane podczas określenia PR strony. Wielu początkujących pozcyjonerów całkowicie o tym zapomina ? kiedy kolejny raz będziesz chciał inwestować spore pieniądze w reklamy wyszukiwarkowe, aby poprawić wyniki kampanii SEO pamiętaj o tym!

Zostawmy jednak wyszukiwarki w tyle. Większość stron internetowych daje nam obecnie możliwość wykupienia tygodniowego/miesięcznego linka lub miejsca na banner w specjalnej sekcji swojej strony. O ile takie rozwiązanie może zapewnić Ci dobry wskaźnik CTR to korzyści w zakresie SEO będą tutaj mocno ograniczone. Wyszukiwarkom mogą zająć miesiące zanim przyznają Twojej stronie wartość z danego linku. Jeżeli więc wykupiłeś miejsce na zaledwie kilka tygodniu nie będzie miało to większe wpływu na Twoją pozycję w rankingach. Dla potrzeb pozycjonowania najlepiej zarezerwować sobie miejsce reklamowe na okres co najmniej 3 miesięcy.

Z drugiej strony, stały link może być umieszczony w sekcji odnośników danej witryny, dodany do recenzji na blogu, czy zapostowany podczas dyskusji na forum. Tego typu linki zazwyczaj pozostają na swoim miejscu na zawsze ? chyba, że strona zostanie usunięta/sprzedana/zmodernizowana. Te niemal stałe linki są najlepsze w zakresie SEO i stanowią klucz do budowania autorytetu witryny w oczach wyszukiwarek w dłuższej perspektywie czasu.

Gdzie kupować linki?

Na pewno znajdziesz kilka miejsc, w których możliwy będzie zakup linków. Niektóre metody praktykowane są od lat, niektóre dopiero zdobywają sobie popularność. Spodziewaj się, że w przyszłości poniższa lista ulegnie zmianie ? jest to jedna z najbardziej ulotnych części strategii SEO:

  • katalogi
  • sygnatury na forach internetowych
  • reklamowe tekstowe
  • recenzje na blogach
  • bezpośredni kontakt z webmasterem
  • wpisy sponsorowane

Istnieją dosłownie miliony katalogów, do których możesz dodać swoją stronę internetową. Oprócz tego istnieją osoby i usługi, które odpłatnie zajmują się ich automatycznym zgłoszeniem do kilkuset katalogów. Niestety, w większości przypadków działania tego typu są całkowicie bezwartościowe. Wyszukiwarki internetowe już dawno temu zorientowały się, że ludzie spamują katalogi i nie zwracają już na nie tak dużej uwagi. Jedynie największe z nich i posiadające najdłuższy staż dalej mogą zapewnić Ci dostęp do ?google juice?.

Im łatwiej umieścić wpis w jakimś katalogu tym bardziej prawdopodobne, że znajdują się w nim strony niskiej jakości. Jeżeli boty wyszukiwarkowe zorientują się, że wpisy w katalogu nie są filtrowane link z niego wychodzący nie będzie miał praktycznie żadnej wartości. Jeżeli liczysz na efekty powinieneś skupić się na trzech międzynarodowych katalogach stron internetowych, które zaprezentowałem poniżej.

Dmoz

Postrzegany jako złote dziecko Google, dmoz jest katalogiem stron internetowym, który niejednokrotnie był powodem gniewu i frustacji wielu webmasterów, którzy próbowali umieścić w nim wpis. Chociaż wartość linków z katalogów zmalała na przestrzeni lat, to odnośnik wychodzący z dmoz.org nadal może znacząco wpłynąć na naszą pozycję w rankingu wyszukiwania. Aby znaleźć się w katalogu dmoz musisz jedynie podać linka do strony, kategorię tematyczną i złożyć bezpłatny wniosek.

Nie spodziewałbym się jednak natychmiastowej odpowiedzi. Dmoz znane jest z tego, że działa powoli ? z różnych powodów Google nie chce powiedzieć dlaczego tak się dzieje. Co więcej jeżeli po raz kolejny zgłosisz tę samą stronę, wtedy lądujesz na końcu kolejki. Nie rób więc tego częściej niż raz w roku i licz na odrobinę szczęścia!

Best of the Web

Jedna z najstarszych stron współczesnego internetu. Best of the Web funkcjonuje nieprzerwanie od 1994 roku i ma dosyć jasne zasady odnośnie tego, jakie strony mogą, a jakie nie mogą trafić do jego katalogów. W celu rozważenia Twojej ?kandydatury? musisz uiścić skromną opłatę. Istnieją również dwa rodzaje planów płatniczych ? abonament roczny lub dożywotni. Jeżeli poważnie myślisz o swojej stronie i chcesz, aby osiągnęła sukces w wyszukiwarkach warto wykupić dożywotnią subskrypcję. Efekty przyjdą szybciej niż mógłbyś się spodziewać!

Yahoo!

Katalog stron internetowych Yahoo podobny jest do Best of the Web, jednak odstaje od niego jakościowo. Większość wyszukiwarek internetowych nadal uważa Yahoo za wartościowy katalog i listing w tym miejscu na pewno podbije Twoje wyniki wyszukiwania.

Sygnatury na forach internetowych

Fora dyskusyjne są doskonałym źródłem pozyskiwania unikatowego ruchu oraz ?google juice? dla stron, które dopiero startują. Przede wszystkim znajdź forum, które pozwala umieszczać w sygnaturach linki. Następnie jedyne co musisz zrobić to udzielać się na forum, pisać posty ? w ten sposób im więcej napiszesz tym więcej linków zdobędziesz!

Inne rozwiązanie to opłacanie członków forów internetowych, aby Ci umieszczali w swoich wypowiedziach odnośniki do Twojej witryny. Należy jednak zauważyć, że w wielu przypadkach jest to surowo zakazane. Wcześniej warto więc poczynić dokładny wywiad, a dopiero później inwestować swoje pieniądze.

Ważna uwaga: niektóre fora internetowe korzystają z algorytmów, które automatycznie dodają do linków atrybut ?nofollow?. Oznacza to, że Google z automatu odrzuca takie linki i nie śledzi pod jaki adres prowadzą.

Reklamy tekstowe

Chociaż nie jest to stała forma reklamy, to ten typ linków wydaje się cały czas zapewniać korzystne wyniki. Istnieje obecnie kilka dużych podmiotów zajmujących się wymianą reklam tekstowych na stronach. Zrzeszają one sieci witryn, które umieszczają linki na swoich stronach.

Recenzje na blogach i wpisy sponsorowane

Wraz ze wzrostem popularności blogosfery wiadome było, że ktoś w końcu wpadnie na pomysł, aby zatrudnić któregoś z ogromnej masy blogerów i w zamian za drobną przysługę pozwolić mu za robić. Obecnie skorzystać można z takich rozwiązań jak SponsoredReview albo ReviewMe gdzie rzesza blogerów oczekuje, aż jakakolwiek firma będzie chciała wypromować się na ich stronie. Posty mogą przybierać formę pełnej recenzji danego produktu lub być po prostu krótką notką zachęcającą do odwiedzenia strony.

Linki tego typu są stałe, nie powinieneś jednak korzystać z usług stron, na których znajduje się zbyt wiele płatnych wpisów. Wyszukiwarki coraz lepiej radzą sobie z rozpoznawaniem takich witryn i karzą je banami lub wyrzuceniem z indeksu, co negatywnie odbija się również na Twojej stronie.

Bezpośredni kontakt z webmasterem

Często najlepszym sposobem pozyskania linku jest bezpośrednia rozmowa z właścicielem danej strony. Dzięki temu możesz samodzielnie wybrać gdzie znajdzie się odnośnik i zyskujesz o wiele wyższą jakość przy atrakcyjnej cenie. Minusem takie rozwiązania jest konieczność poświęcenia o wiele większej ilości czasu na znalezienie zainteresowanej osoby, która zgodzi się na Twoje warunki cenowe.