Jak poprawić SEO przez odpowiednią strukturę linkowania wewnętrznego

content marketing

Struktura wewnętrznego linkowania jest bardzo istotna nie tylko z punktu widzenia pozycjonowania, ale również wygody korzystania ze strony przez użytkowników. Wykonanie audytu strony pod względem linkowania wewnętrznego może pomóc w znalezieniu błędów. Zdarza się, że do danej podstrony nie prowadzi żaden link, a czasem wartościowy content nie otrzymuje wystarczającej ekspozycji.

Korzyści linkowania wewnętrznego

Rozbudowana struktura linkowania wewnętrznego poprawia jakość strony. Do najważniejszych korzyści zalicza się:

  • Otwarcie drogi do podstron, które wcześniej były mniej dostępne dla crawlerów wyszukiwarek.
  • Pomoc w organizacji podstron kategoriami za pomocą słów kluczowych wykorzystywanych w URL-ach i tekstach kotwiczących.
  • Poprawa nawigacji dla użytkownika poprzez dostarczenie dodatkowych sposobów na interakcję ze stroną.
  • Słowa kluczowe w tekstach kotwiczących pozwalają odpowiedzieć na potrzeby użytkowników – główny cel Google!
  • Przekazanie wartości linków pomiędzy podstronami (rzekomo składnik rankingu).
  • Organizacja architektury strony oraz komunikacja z wyszukiwarkami w celu wskazania najważniejszych dla Ciebie podstron.

Wygoda użytkowników

Odkładając już na bok całe zawiłości SEO, wewnętrzne linkowanie pozwala na poprawę doświadczenia płynącego z korzystania z naszej strony. Udoskonalona struktura linków powinna łączyć funkcjonalne rozwijane menu oraz pasek nawigacji z linkami do odpowiednich treści tematycznych w celu zaspokojenia intencji użytkowników.

Dostarczenie jasnych etykiet dla każdego linka zachęca do dalszej eksploracji strony, o również ma wpływ na jakość SEO. Nie tylko zwiększa to czas przebywania użytkownika na stronie oraz długość sesji, ale im dłużej użytkownik będzie przebywał na stronie, tym większa szansa na konwersję.

Wyobraź sobie, że lądujesz na świetnej stronie internetowej z zewnętrznego źródła, a dzień później starasz się ją znowu znaleźć. Niestety, bez odpowiedniej optymalizacji tekstów anchor w URL oraz struktury linków pozwalającej na poprawne zindeksowanie strony, może być niemożliwe znalezienie jej za pomocą bezpośrednich metod, co może okazać się frustrujące dla użytkowników oraz dla Ciebie, bo niepotrzebnie stracisz część ruchu.

Istotność linków

Inaczej niż w przypadku backlinków, wewnętrzne linki nie mają bezpośredniego wpływu na algorytm Google. Zwiększają one jednak istotność backlinków, które krążą od jednej strony do drugiej.

Nowe artykuły na blogu rodzą się kompletnie bez istotności i rozpoznawalności. Dzięki linkom z Twojej strony głównej albo takiej o kluczowym znaczeniu, wewnętrznie transportujesz uzyskaną wcześniej istotność. Nowy content będzie zindeksowany szybciej oraz w rezultacie znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Architektura strony

Prowadzona przez Ciebie struktura linkowania powinna mieć kształt piramidy. Twoja strona główna powinna znaleźć się na samym szczycie. Poniżej powinny znaleźć się strony kategorii, które linkują z kolei do odpowiednich stron na blogu czy oferowanych usług. Wszystkie strony, do których można dotrzeć za pomocą jednego kliknięcia od strony głównej, będą uznawane za najistotniejsze dla wyszukiwarek.

Celem jest redukcja całkowitej liczby linków, jaka będzie łączyła Twoją stronę główną z resztą podstron. Strona główna ma największą istotność, częściowo ponieważ to właśnie do niej będzie kierować najwięcej backlinków. Wykorzystaj istotność swojej strony głównej by równo rozprowadzić jest wartość na swojej stronie.

Prowadzi to do kwestii ważności pasków nawigacji i menu. Wraz ze wzrostem Twojej strony, pojawieniem się nowego contentu, wpisów na blogu, itp., rozbudowane narzędzia nawigacji pozwolą się upewnić, że wszystkie strony będą dostępne za pomocą dwóch-trzech kliknięć od strony głównej.

Odpowiednia struktura linkowania pozwoli zatrzymać Ci użytkowników na dłużej oraz poprawi pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google.