Narzędzia dzięki którym dane z wyszukiwarek będą bardziej wartościowe

Pozycjonowanie

Sekcja Search Analytics w Google Search Console daje Ci pogląd na to jak Twoja strona radzi sobie w Google z wybranymi frazami kluczowymi. Otrzymujesz esencję danych dotyczących SEO – wrażenia, kliknięcia czy CTR zarówno na poziomie zapytania jak i strony.


 

Niestety, narzędzie to ma pewne limity

Ciężko jest nawigować pomiędzy stronami i zapytaniami. Twoje strony są zazwyczaj optymalizowane pod więcej niż jedną frazę. Może dojść do zjawiska kanibalizacji. Dodatkowo podstrony mogą wymieniać się pozycjami w SERP dla tych samych zapytań.

90 dni danych to zdecydowanie za mało. Google utrudnia śledzenie trendów długoterminowych oraz dokonywanie porównań np. kwartał do kwartału czy rok do roku.

W Search Console jest dużo danych, ale ciężko jest dotrzeć do szczegółów. Czy nie byłoby wspaniale jeśli moglibyśmy wiedzieć więcej o zmianach danych czy krzywej CTR?

Na szczęście istnieją programy, które potrafią zintegrować się z Search Console i ułatwić pracę z danymi, dzięki czemu możesz dojść do lepszych wniosków.

Console Rocket

Console Rocket to darmowe narzędzie stworzone przez platformę SEO Linkdex. Program ten daje Ci dostęp do naprawdę olbrzymiej ilości danych. Dla pojedynczej witryny może zwrócić nawet dziesiątki tysięcy fraz kluczowych. Można je potem eksportować.

Console Rocket potrafi również odpowiednio uporządkować frazy kluczowe kierujące na Twoją stronę. Narzędzie może między innymi tagować słowa kluczowe na te opatrzone nazwą Twojej marki i te bez niej.

Co więcej, można je filtrować, dzięki czemu łatwiej dotrzeć do interesujących nas słów kluczowych. Najprostsze filtry dotyczą słów kluczowych które ostatnio przestały prowadzić do Twojej strony oraz fraz które działają od niedawna. Możesz również wyświetlić swoje najlepsze i najgorsze podstrony pod względem kliknięć i CTR.

Search Analytics For Sheets

Search Analytics For Sheets to kolejne darmowe narzędzie. Oferuje możliwość udostępnienia danych z Search Console do Arkuszy Google. Razem z tym dochodzi wiele różnych funkcji nie dostępnych w normalnym interfejsie. Dodatkowo masz możliwość pracy w arkuszu.

Integracja między usługami jest prosta i przyjemna. Po otwarciu prawej zakładki zobaczysz szereg funkcji niezbędnych przy analizie otrzymanych danych. Możesz podzielić dane według dat, podstron, fraz kluczowych, kraju i urządzenia.

Największa siła tego rozwiązania to zarówno największa słabość – chodzi o Arkusze Google. Musisz lubić pracę z arkuszami i być przygotowanym do dużej obróbki danych przed otrzymaniem wyników. Jeśli lubisz tego rodzaju zabawy, Search Analytics For Sheets z pewnością ułatwi ci sprawę.

W Search Analytics For Sheets możesz również tworzyć wykresy, raporty oraz dokumenty dostępne od udostępnienia. Możliwość planowania backupów również działa świetnie. Dzięki nim możesz zachować swoje dane bez ryzyka utraty.

Search Console Helper

Ostatni produkt na liście jest płatny. Kosztuje 299 euro za roczną licencję, można za to wypróbować darmową wersję testową. Search Console Helper jest programem do ściągnięcia i uruchomienia lokalnie na komputerze. Niestety, istnieje jedynie wersja na Windowsy, na innych systemach nie da się go natywnie odpalić. Plusem wersji desktopowej jest brak konieczności podpięcia do sieci.

Wszystkie wymienione w tym artykule narzędzia korzystają z tych samych danych API, więc otrzymuje się podobne informacje. Search Console Helper idzie jednak o krok dalej. Kupując program otrzymujesz dodatkowe funkcje niedostępne w darmowych odpowiednikach, na przykład możliwość łączenia danych Google Analytics z innymi danymi pozyskanymi przez Ciebie, na przykład dotyczącymi backlinków.