Dobry, Zły i Brzydki budowania linków

Przewodnik dla początkujących w budowie linkówZapraszam na kolejną część Przewodnika dla początkujących w budowie linków autorstwa chłopaków z MOZ. Dzisiejszy rozdział zatytułowany jest ?Dobry, Zły i Brzydki budowania linków?.

spamerskie budowanie linków jest pociągające ? pozwala osiągnąć rezultaty zdecydowanie szybciej. Z drugiej jednak strony grozi wyłapaniem kar ze strony Google. Gigant z Mountain View jest coraz lepszy w wyłapywaniu spamerów i ich nieetycznych techników. W tym rozdziale chcemy się upewnić, że na Twojej głowie zawsze znajdowała będzie się biała SEO-czapka.


Strategie white-hat vs strategie black-hat

Z pewnością wielokrotnie słyszałeś jak pozycjonerzy rozmawiają o white-hat (białym kapeluszu) oraz black-hat (czarnym kapeluszu) jeżeli chodzi o budowanie linków. W poniższym rozdziale postaramy się przyjrzeć różnicom i omówić zalety oraz wady każdego z tych podejść.

Strategie white-hat

Strategie pozycjonerskie z białego kapelusza to zbiór najmniej ryzykownych praktyk, które są zalecane przez same wyszukiwarki ? Google oraz Bing. Korzystając z tychże technik szansa zajścia za skórę, któremukolwiek z algorytmów wyszukiwania jest bardzo mała.

Kilka przykładów praktyk white-hat SEO:

  • Tworzenie własnego, merytorycznego i dobrego jakościowo tekstu
  • Budowanie unikatowej, zaangażowanej społeczności, w którą wchodzi się w interakcję na stronie
  • Promowanie witryny wśród ważnych osób w branży w jak najbardziej personalny sposób

Jakie są zalety takiej techniki? Przede wszystkim nie musimy się martwić, że Google nałożony na nas karę albo zostaniemy posądzeni o SPAM. Strategia ta sprawuje się najlepiej w przypadku rzeczywistych użytkowników i pomaga budować długoterminowe relacje.

Oczywiście pozycjonowanie w białym kapeluszu posiada swoje negatywne strony. Skupiamy się jedynie na długoterminowym rozwoju, a nie na krótkoterminowych wzrostach. ?Uczciwe? postępowanie sprawia, że SEO będzie kosztowało nas sporo czasu, pieniędzy i wysiłku. W tym czasie konkurencja może zdążyć nas wyprzedzić.

Strategie black-hat

Określenie black-hat oryginalnie odnosi się do hackerów komputerowych. Oprócz tego opisuje jednak techniki pozycjonowania wykraczające poza ogólnie przyjęte normy. Techniki te próbują wykorzystać dziury w algorytmach silników wyszukiwania i w efekcie wyżej rankingować strony, które w rzeczywistości na to nie zasługują.

Poniżej kilka przykładów strategii z czarnego kapelusza:

  • Cloacking ? prezentowanie innych treści algorytmowi wyszukiwarki i innych użytkownikom
  • Umieszczanie na stronie ukrytych linków na stronie, którą się nie zarządza poprzez wykorzystanie dziur w zabezpieczeniach
  • Ukryty tekst na stronie, którego nie widzi użytkownik a jedynie wyszukiwarka internetowa ? zazwyczaj pełen słów kluczowych, pod które chcemy się rankingować.

Taktyki tego typu nie sprawdzają się w długim terminie ponieważ wyszukiwarki prędzej czy później wykrywają takie praktyki. Oznacza to, że ruch oraz pozycja w SERPach może drastycznie spaść w przeciągu zaledwie jednej nocy jeżeli zostaniemy złapani na gorącym uczynku.

Dlaczego długoterminowe strategie white-hat są tak istotne?

Budujesz internetowy biznes i na pewno masz marzenia, żeby działał na rynku przez wiele lat. W takim razie powinieneś ostrożnie wybierać taktyki pozycjonowania ? zawsze oceniaj jak duże ryzyko jest z nimi związane. Podobnie jak w działalności offline podejmujesz decyzje obarczone różnym stopniem ryzyka, tak samo działasz w środowisku internetowym.

Między innymi dlatego strategie białego kapelusza są tak ważne dla Twojej strony. Zdecydowanie mniej ryzykowne, posiadają lepszą perspektywę w ujęciu długoterminowym  i skupiają się na dodawaniu rzeczywistych wartości do globalnej sieci.

To co działa dzisiaj nie musi jednak działać jutro ? do czego może Cię to doprowadzić? Dzisiejsze praktyki black-hat zostaną zastąpione za pół roku kolejnymi. Nie pozwól się jednak zwieść i skup na szerszej perspektywie. Większość biznesów nie może pozwolić sobie na korzystanie z czarnego kapelusza ? jest to zbyt ryzykowne.

Kilka słów na temat kupowania linków

Link building nie jest na pewno łatwym zadaniem ? szczególnie kiedy dopiero zaczynasz i musisz budować swoją reputację. Znalezienie właściwych ludzi i stworzenie dobrego jakościowo contentu również potrzebuje czasu. Jest zrozumiałe, że pozycjonerzy szukają często drogi na skróty, aby wspomóc i ułatwić ten proces. Jedną z tych dróg jest kupowanie linków.

Stoi ono oczywiście w bezpośredniej opozycji do wytycznych Google odnośnie pozycjonowania. Dlaczego Gigant z Mountain View przywiązuje do tego tyle wagi? Kupowanie linków może bowiem w dużym stopniu zmienić wygląd wyników wyszukiwania. Strona powinna zajmować wysokie miejsce w rankingach ponieważ na to zasłużyła, nie dlatego, że ktoś posiadał gruby portfel i był w stanie wykupić linki.

Inaczej sprawa wygląda w momencie kiedy korzystamy z linków reklamowych. Te traktowane są całkowicie inaczej i pozwalają budować rozpoznawalność marki w Sieci. Jeżeli wiesz, że jakiś link nie dostarczy odpowiedniej ilości PageRank Twojej witrynie, wtedy najlepiej wyposażyć go w atrybut nofollow. Wtedy nie będzie śledzony przez roboty Google.

Dlaczego handel linkami nie jest dobrym pomysłem?

Jeszcze kilka lat temu wymiana/handel linkami z innymi witrynami był świetnym sposobem na ich pozyskiwanie. Niestety, jak dużą część taktyk pozycjonerskich, również ta była maksymalnie wykorzystywana. Zamiast wymieniać się linkami z innymi, ważnymi członkami społeczności, wielu pozycjonerów wymieniało je z wszystkimi. Linki nie trafiały gdzieś więc z powodu jakości danej strony, ale jedynie dlatego, aby uzyskać odnośnik w zamian.

Ostatecznie zaczęły powstawać strony mające na celu tylko i wyłącznie wymianę linków. Cała podstrona składająca się z bardzo długiej listy linków całkowicie niepowiązanych z daną witryną ? do tego często o słabej jakości.

Google w końcu straciło cierpliwość i zaczęło karać za takie praktyki lub całkowicie nie brać pod uwagę linków pozyskiwanych w ten sposób.

Na dzisiaj to wszystko. Przed nami jeszcze jeden rozdział do przetłumaczenia ? powinien ukazać się pod koniec tego tygodnia. Mowa tutaj o sekcji ?Wskazówki i porady dotyczące zaawansowanego link buildingu?.

Jedno przemyślenie nt. „Dobry, Zły i Brzydki budowania linków

Możliwość komentowania jest wyłączona.