10 pytań pomocnych w tworzeniu kampanii link-buildingowej

link-buildingowejLudzie bardzo często pytają się mniej ? gdzie powinienem zacząć jeżeli chce przeprowadzić porządnie przygotowaną kampanię link-buildingową?

O ile same strategie budowania linków mogą wydawać się niezwykle proste, to ubranie ich w kompleksową kampanię okazuje się o wiele trudniejsze. Właśnie dlatego przygotowałem zbiór 10 pytań, na które powinieneś sobie odpowiedzieć. Mam nadzieję, że pomogą Ci w znalezieniu odpowiedzi na nurtujące problemy i pozwolą w stworzeniu optymalnej strategii budowania linków.

#1 Jakie są moje cele?

Jedno z najbardziej podstawowych, jednak często pomijanych pytań jeżeli chodzi o link building. Co tak naprawdę chcesz osiągnąć?

  • Jakie typy linków Cię interesują?
  • W jakiej ilości?
  • Czy muszą pochodzić z konkretnych źródeł?
  • Co jeżeli kampania wygeneruje 10 tysięcy udostępnień w mediach społecznościowych i zaledwie dwa linki?
  • Czy linki powinny generować ruch?

#2 Co pozwoli mi osiągnąć cel?

Ustalenie celu to pierwszy krok. W drugim musisz określić środki i kroki, które pozwolą Ci do tego celu dojść. Przykładowo, jeżeli chcesz pozyskać 10 linków z czołowych stron informacyjnych, zwyczajnym wpis na blogu może nie wystarczyć. Gdy chcesz natomiast trafić do członków Twojej niszy wtedy będzie w pełni wystarczający.

#3 Kto doprowadzi mnie do celu?

Podczas tworzenia strategii link-buildingowej cały czas musisz pamiętać o swoich docelowych odbiorcach. Pamiętając kto jest Twoim targetem możesz tworzyć spersonalizowane treści i przyciągnąć zdecydowanie więcej uwagi. Poznawaj odbiorców i zbieraj o nich informacje takie jak imię, strony internetowe, maile, profile społecznościowe.

#4 Czym zainteresowana jest moja grupa docelowa?

Tutaj powinieneś zdefiniować swój target:

  • Co udostępniają?
  • Co lubią?
  • Z kim wchodzą w interakcję?
  • czym piszą?
  • Co jest główną kością niezgodny wewnątrz społeczności?

#5 W jaki sposób Twójk target chce być informowany o aktualizacjach?

Dowiedz się, z których serwisów Twoja grupa docelowa korzysta najchętniej. Niektórzy wolą Twittera, inni Facebooka, a jeszcze inni Google+.

#6 Kiedy jest najlepszy moment na start kampanii?

Błąd, który popełniałem wielokrotnie we wcześniejszych latach. Niejednokrotnie posiadałem naprawdę dobrą kampanię ? jedynym jej minusem był wybór złego czasu wprowadzenia. W tym samym momencie konkurencja organizowała serię własnych kampanii ? najwięksi gracze w branży po prostu nas przyćmili.

Gdybym wtedy poczekał kilka tygodni, wtedy efekty byłyby zdecydowanie lepsze. Musisz zdawać sobie sprawę, co w danym czasie robią Twoi odbiorcy!

#7 Jakie treści obecnie posiadam?

Przejdźmy teraz do rzeczywistych dóbr. Co zaoferujesz swoim odbiorcom, żeby zachęcić ich do linkowania? Na początku sprawdź co już posiadasz. Zatop się w statystykach i analizach i zobacz co najlepiej działało w przeszłości. Jakie treści generowały największy odzew?  Które były najczęściej udostępniane?

Nie chodzi mi tutaj o wykorzystywanie starych treści, ale o sprawdzenie co kiedyś odnosiło sukces ? może pozwoli Ci to znaleźć nowe, świeże pomysły.

#8 Jakie treści muszę stworzyć?

Kiedy udało Ci się poznać własne cele, grupę docelową i jej zainteresowania oraz dowiedziałeś się jak dotrzeć do odbiorców musisz określić jaka treść będzie się najlepiej sprzedawała podczas kampanii. Mowa tutaj o wpisach blogowych, mailingu, materiałach wideo, nagraniach głosowych i tym podobnych. Dodać należy do tego wpisy w mediach społecznościowych, infografiki, e-booki, odpowiedzi na komentarze itd.

Im więcej będziesz robił tym większa szansa, że ktoś zechce zalinkować do Ciebie.

#9 Kto będzie odpowiedzialny za przeprowadzenie kampanii?

Kiedy zebrałeś już szereg naprawdę fajnych pomysłów czas przypisać zadania do poszczególnych osób. Ustal kto będzie tworzył treści, kto będzie pisał maila, kto będzie odpowiadał za media społecznościowe i odpowiedzi w komentarzach itd.

#10 W jaki sposób wypuścić kampanię?

Kiedy wszystko jest już gotowe pozostał ostatni aspekt ? rozpoczęcie kampanii link buildingowej. Możesz zrobić to z rozmachem i wykorzystać reklamy w wyszukiwarkach lub zacząć skromnie i pozwolić wirusowemu rozprzestrzenianiu się informacji zacząć działać. Wybór należy tutaj do Ciebie i zależny jest od stawianych sobie celów.